סיבות אפשריות למה הדוד הפסיק לחמם את המים 

דוד החימום שלנו הוא אחד מהדברים שהכי נחוצים בבית וכאשר הוא תקול אנו לא יכולים להתקלח במים חמים. מדובר על מערכת גאונית ויחסית פשוטה, אך רוב הישראלים שאינם בעלי מקצוע בתחום, פחות ידעו לזהות את התקלות שיכולות לפקוד את הדוד. במאמר זה החלטנו לעשות מעט סדר ולהסביר לכם על ארבעת התקלות שהכי נפוצות בדודי חשמל ושמש.

סיבות למה הדוד הפסיק לחמם

אבנית על חלקים שונים של הדוד

מים מכילים בתוכם מינרלים מגוונים ובניהם סידן – מימן פחמתי. כאשר שני מינרלים אלו באים במגע עם חום, המימן הפחמתי מתמוסס ואילו הסידן שוקע ונוצרות ממנו אבנים שנקראים אבנית. דוד השמש שלנו והדוד החשמלי הופכים אנרגיית שמש ואנרגיית חשמל לחום אשר מחמם את המים במיכל המים ובצינורות שמחוברים לו.

התהליך של יצירת האבנית מתרחש בעת חימום המים והיא שוקעת על חלקים שונים של הדוד.

אבנית שמצטברת על גוף החימום, על דפנות מיכל המים, על הקולטנים או על הצינורות לא מאפשרת חימום של המים. את התקלה הזו מסדרים על ידי ניקוי האבנית בעזרת טכנאי דודים. אם מדובר במעט אבנית שעדיין אינה קשה מידי, גם אתם יכולים לנגב אותה.

 

אי חימום מים עקב השימוש במערכת צינורות משותפים

בבניינים משותפים, מערכת הדוד מעט שונה ממערכת הדוד בבתים פרטיים. בבניין משותף קיים גג יחסית קטן לכל הדיירים ולא ניתן להתקין מערכת דודים שבה לכל דייר יש דוד לפי בחירתו.

במקום זאת מותקנת על הגג מערכת דודים משותפת הכוללת קולטנים משותפים וצינורות משותפים המחוברים למיכלי מים קטנים בכל דירה.

הצינורות המשותפים הם אלו שמכילים את המים שעוברים לכל הדיירים ובקיץ הם מתחממים בעזרת השמש ונכנסים לתוך המיכלים הקטנים שבדירות. בחורף הסיפור שונה, המים בצינורות קרים וזולגים למים החמים שבמיכלים הקטנים אשר התחממו בעזרת הדוד החשמלי.

כך למעשה הדיירים חושבים כי קיימת תקלה והדוד לא מחמם. כיום לבעיה זו קיים פיתרון פשוט, הפקחום. מערכת פקחום יודעת לזהות מתי המים בדוד שלכם חמים ובתגובה לכך מייצרת שסתום חשמלי בין הדוד לצינורות.

 

גוף חימום תקול

גוף חימום תקול הוא גוף חימום שעובד קשה כדי לחמם את המים ונוצר בו קצר. דבר זה יכול לקרות כאשר הצטברות האבנית היא גדולה מנשוא ואז גוף החימום למעשה נשרף. תקלה זו מתרחשת לרוב בדודים שאינם מתוחזקים ולא נבדקים מידי תקופה על ידי טכנאי דודים.

 

נזילה בצינורות הדוד

קולטני השמש ומיכל המים מחוברים באמצעות צינורות נחושת שעמידים בפני נזקים מהשמש. צינורות אלו מעבירים את המים החמים שיתחממו באמצעות הקולט אל מיכל המים. למרות עמידותם, לעיתים קורה כי קיימת נזילה בצינורות ומים חמים מפסיקים לעבור אל המיכל.

זו תקלה שמתרחשת לעיתים רחוקות, אך אם הדוד הפסיק לחמם, מומלץ תחילה לבדוק את הצינורות.